Vem kommer att sakna Agneta Thomsson?

Alltid trist att inte få vara med. Men Mörbylånga kommun gjorde nog ett bra val som inte ville satsa på henne som chef. Det är ingen hemlighet att jag och Agneta Thomsson inte fungerade tillsammans. Jag tyckte hon var en mycket svag chef. Det var tydligast när det var som stökigast på IFO-avdelningen. Ni vet med Annika Olssom med flera.

Jag var skeptisk till socialchefen redan när jag tillträdde som socialnämndens ordförande. Jag minns så väl när min företrädare Göran Backrot berättade hur Thomssom agerade när hon var ny som socialchef.

Det naturligaste för en ny socialchef är att först av alla träffa nämndens ordförande. Men se det ville Agneta Thomson. Hon vägrade träffa Göran Backrot under hennes första tre veckor som socialchef. Då var loppet kört för henne. Med en sådan attityd till politikerna kan det bara gå åt helvete. Och det gjorde det.

Det svåraste var att vare sig jag som nämndordförande eller socialnämndens ledamöter litade på Agneta Thomsson. Vi hade många upprörda diskussioner om hur vi skulle tackla henne. Rakt över blockgränserna.

Hennes svaghet som chef blev väldigt tydlig när det stormade på IFO-avdelningen och inte minst när tre tjänstemän förlängde bilavtalet – ett år i förväg och till betydligt högre kostnad. En stor del av dessa kostnader föll på socialförvaltningen. En av de tjänstemän som ”fixade” bilavtalet med sin kompis var socialförvaltningens näst högste chef. Där fegade Thomsson ut och vågade aldrig ta tag i den skamliga historien. En historia som egentligen borde polisanmälas en gång till.

Orsaken till att jag tycker att en ny polisanmälan vore på sin plats var att den åklagare på Ekobrottsmyndigheten som lade ned undersökningen är samme åklagare som nu röjer i Göteborgsskandalerna. Hade anmälan kommit idag hade han säkert gått vidare.

Att sedan Sveriges sämste kommunchef sopade hela bilaffären under mattan och inte ville att sanningen skulle komma fram gör ju inte saken bättre.

 

Vindelns kommun saknade inte Agneta Thomsson när hon slutade där. Mörbylånga kommun kommer likaledes inte att fälla några tårar.

 

2 svar to “Vem kommer att sakna Agneta Thomsson?”

  1. Knut Persson Says:

    Ven kommer att sakna….Jo några vänner har hon säkert men någon sorg eller för den skull skadeglädje blir det nog inte.
    Jag är övertygad om att det inte är så lätt att vara varken socialchef elle socialt engagerad politiker i en liten kommun.
    Precis som du känner jag att hon gjort vissa fel(bedömningar). Om hon gjort bra saker får man ju aldrig veta för det talas det ju aldrig så mycket om.

  2. tammisminne Says:

    Hej Claes!
    Förstår att du håller koll på din gamla hemkommun!
    Jag tänkte bara säga att du gärna får titta in på tammisminne.wordpress.com.
    hälsar
    Sofia H.

Lämna en kommentar